Itt is sok hazsnos dolgot olvastam:
A finommotorika fejlesztése elengedhetetlenül fontos ahhoz, hogy a gyermek szépen tudjon írni, technika munkáit pontosan tudja elkészíteni.
A kéz izomzatának erősítése, lazítása
Lazítsuk el a fej-, nyak-, vállizomzatot. A kar vállból induló mozgatásával érintsük meg a fejet, nyakat, vállat, egyéb testrészeket. Lehet csukott szemmel, váltott karral is végezni. Iktassunk be nagymozgásokat fejlesztő ugrást, kúszást, egyensúlygyakorlatokat is.
Kuglizás: Labdagurítás egyre kisebbedő célpontra.
Célbadobó: Célbadobások különböző labdákkal, babzsákkal. A vízszintes ill. függőleges célpont méretét csökkentsük, majd távolodjanak a céltól.
Csengős célbadobó: Egy karikát akasszunk fel az ajtófélfára vagy olyan helyre, ahol szabadon lóghat. A csengőt kössük zsinórra, és erősítsük a karika felső széléhez úgy, hogy a középpontban lógjon. Néhány méter távolságból kell a csengőt megcélozni.
Dugó dobás: Dobóvonalat jelölünk ki, melyhez a gyermekek egymás mögé felállnak. Nem messze tőlük egy kosarat helyezünk el. A dugókat egyenként kell a kosárba bedobni. Az nyer, aki a legtöbb dugót dobta a kosárba.
Labda, szivacs, csipesz, kézerősítő rugó összeszorítása erősíti a kéz izmait. Sokat gyurmázzanak, agyagozzanak, sókerámiázzanak!
A kézmozgás ügyesítése
Mutogatók:
Ujjaimat mutogatom,
közben vígan mondogatom:
(az ujjak mozgatása)
kifordítom
(kézfej kifelé mozgatása)
befordítom
(kézfej befelé fordítása)
fölfordítom
(kézfej fölfordítása)
lefordítom
(kézfej lefelé fordítása)
zongorázok, furulyázok,
(az ujjak mozgatása)
erősebb lett a kezem, a tornát befejezem.
(kéz ökölbe szorítása)
Nyitogatók:
Hüvelykujjam almafa,
mutatóujjam megrázta,
középső ujjam összeszedte,
gyűrűs ujjam hazavitte,
a kisujjam mind megette,
megfájdult a hasa tőle.
(az ujjak nyitogatása)
Ujjtornáztatások:
Esik az eső,
(ujjak szapora mozgatása)
kopog a jég, dörög az ég,
(asztalon kopogás, dübörgés)
villámlik, lecsap,
(felemeljük majd az asztalra csapjuk a kezeket)
kisüt a nap.
(széttárjuk a kezeket)
Séta a mutató és a középső ujjakkal az asztalon, ujjakból nagy és kiskarika formázása (szemüveg). Laza csuklóval integetés, ökölbe szorított kezek csuklóból csavargatása.
Ujjrejtés: Kezek egymás mellett fekszenek az asztalon, tenyérrel lefelé. Eldugjuk mindkét mutatóujjat, majd nyújtjuk; mindkét középső ujjat, majd nyújtjuk stb.
Csippentés: Az 1-2, az 1-3, az 1-4 és az 1-5 ujjakat összeérintgetjük. Majd két kezünk ujjait összetámasztjuk, behajlítjuk, kinyújtjuk.
Játék csipeszekkel: Rajzoljanak egy kört, ez legyen a napocska arca, vágják ki, és csipeszeket csippentsenek köré sugaraknak. Lehet sünit, gyermekfejet is készíteni.
Szék támlájára csipeszek felrakosgatása, majd egyenként át kell csíptetgetni egy másik székre, lehet váltott kézzel is. Versenyezhetünk, ki tudja hamarabb átrakosgatni a csipeszeket.
Építőjátékok: Legók, tüske építők, csavarozós építőjátékok.
Minták másolása, kirakása pálcikákból, korongokból, logikai lapokból.
Pénzből torony építése.
Festés kézzel, ujjal ecsettel.
Rajzolás homokba pálcikával, aszfaltra krétával, papírra zsírkrétával, színes ceruzával. Tárgyak körberajzolása papíron.
Jó játék a gyöngyfűzés, gombvarrás, cipőfűzések: lehet készíteni kartonból különféle figurákat (állatfigurák, emberalakok, bohóc), és arra rávarrni gombokat , belefűzni zsinórokat, díszíteni gyöngyökkel.
Szemezgetés: Különféle dolgokat összekeverünk (gombok, bab, lencse, a gyerekek rajtra elkezdik szétválogatni, az nyer, aki hamarabb szétválogatja az elemeket.
Grafomotoros készség fejlesztése
Vonalkövetések kézzel, ujjakkal, eszközzel. Nagyon szeretik a gyerekek az útkeresőket. Kellemes játék a szaggatott vonalak átírása, rajzok kiegészítése hiányzó vonalak pótlásával. Ritmikus sorok írása, rajzolása.
Minta nyomán haladó ráírás, rárajzolás: Helyezzünk átlátszó papírt egy szép kép fölé, és próbálja a gyermek azt átrajzolni. Utána ki is színezheti.
A betűkkel is lehet játszadozni: Vastag spárgából, gyurmából megformázni a betűket. Fából, kartonból formázott betűket körülrajzolni papíron.
A Varázsbetű, mint komplex fejlesztő eszköz
Számítógépes programunk komplex fejlesztést biztosít a számolási, olvasási képességek javításán túl a grafomotoros fejlődéshez is. A billentyűzet és az egér használatakor fejlődik a kéz ujjainak finommozgása, ügyesedik a kézmozgás. Ha az eszközhasználat már jól megy, gyorsabbá válik a feladatvégzés, több sikerélményhez juthat a gyermek.
A kéz és a szem együttes tevékenysége közben kifejlődnek olyan képességek, melyek fontosak a célirányos mozgásokhoz. A szépírás, a vonalközben való tájékozódás, a szabályos betűalakítás a szem-kéz koordinált működése nélkül nem jöhet létre.
A Varázsbetű képességfejlesztő feladatai a kudarcok nélküli tanulást segítik elő, használatukkal szinte minden részképesség fejlődik, mely az iskolai tanulmányokhoz szükséges.
Játékötlet
Ha felragasztjuk kis kartonokra a vastag spárgából megformázott betűket, remek tapintó játékot is játszhatunk.
Készítsünk sok-sok betűformát, majd az egészet takarjuk le egy anyaggal, hogy ne lehessen látni! A gyermeknek be kell nyúlnia a terítő alá, és ki kell tapogatnia valamelyik betűt. Még mielőtt kihúzná, meg kell mondania, mi van a kezében. Lehet versenyezni, ki a legügyesebb, aki a legkevesebbet téveszti el, az a győztes."
A kéz izomzatának erősítése, lazítása
Lazítsuk el a fej-, nyak-, vállizomzatot. A kar vállból induló mozgatásával érintsük meg a fejet, nyakat, vállat, egyéb testrészeket. Lehet csukott szemmel, váltott karral is végezni. Iktassunk be nagymozgásokat fejlesztő ugrást, kúszást, egyensúlygyakorlatokat is.
Kuglizás: Labdagurítás egyre kisebbedő célpontra.
Célbadobó: Célbadobások különböző labdákkal, babzsákkal. A vízszintes ill. függőleges célpont méretét csökkentsük, majd távolodjanak a céltól.
Csengős célbadobó: Egy karikát akasszunk fel az ajtófélfára vagy olyan helyre, ahol szabadon lóghat. A csengőt kössük zsinórra, és erősítsük a karika felső széléhez úgy, hogy a középpontban lógjon. Néhány méter távolságból kell a csengőt megcélozni.
Dugó dobás: Dobóvonalat jelölünk ki, melyhez a gyermekek egymás mögé felállnak. Nem messze tőlük egy kosarat helyezünk el. A dugókat egyenként kell a kosárba bedobni. Az nyer, aki a legtöbb dugót dobta a kosárba.
Labda, szivacs, csipesz, kézerősítő rugó összeszorítása erősíti a kéz izmait. Sokat gyurmázzanak, agyagozzanak, sókerámiázzanak!
A kézmozgás ügyesítése
Mutogatók:
Ujjaimat mutogatom,
közben vígan mondogatom:
(az ujjak mozgatása)
kifordítom
(kézfej kifelé mozgatása)
befordítom
(kézfej befelé fordítása)
fölfordítom
(kézfej fölfordítása)
lefordítom
(kézfej lefelé fordítása)
zongorázok, furulyázok,
(az ujjak mozgatása)
erősebb lett a kezem, a tornát befejezem.
(kéz ökölbe szorítása)
Nyitogatók:
Hüvelykujjam almafa,
mutatóujjam megrázta,
középső ujjam összeszedte,
gyűrűs ujjam hazavitte,
a kisujjam mind megette,
megfájdult a hasa tőle.
(az ujjak nyitogatása)
Ujjtornáztatások:
Esik az eső,
(ujjak szapora mozgatása)
kopog a jég, dörög az ég,
(asztalon kopogás, dübörgés)
villámlik, lecsap,
(felemeljük majd az asztalra csapjuk a kezeket)
kisüt a nap.
(széttárjuk a kezeket)
Séta a mutató és a középső ujjakkal az asztalon, ujjakból nagy és kiskarika formázása (szemüveg). Laza csuklóval integetés, ökölbe szorított kezek csuklóból csavargatása.
Ujjrejtés: Kezek egymás mellett fekszenek az asztalon, tenyérrel lefelé. Eldugjuk mindkét mutatóujjat, majd nyújtjuk; mindkét középső ujjat, majd nyújtjuk stb.
Csippentés: Az 1-2, az 1-3, az 1-4 és az 1-5 ujjakat összeérintgetjük. Majd két kezünk ujjait összetámasztjuk, behajlítjuk, kinyújtjuk.
Játék csipeszekkel: Rajzoljanak egy kört, ez legyen a napocska arca, vágják ki, és csipeszeket csippentsenek köré sugaraknak. Lehet sünit, gyermekfejet is készíteni.
Szék támlájára csipeszek felrakosgatása, majd egyenként át kell csíptetgetni egy másik székre, lehet váltott kézzel is. Versenyezhetünk, ki tudja hamarabb átrakosgatni a csipeszeket.
Építőjátékok: Legók, tüske építők, csavarozós építőjátékok.
Minták másolása, kirakása pálcikákból, korongokból, logikai lapokból.
Pénzből torony építése.
Festés kézzel, ujjal ecsettel.
Rajzolás homokba pálcikával, aszfaltra krétával, papírra zsírkrétával, színes ceruzával. Tárgyak körberajzolása papíron.
Jó játék a gyöngyfűzés, gombvarrás, cipőfűzések: lehet készíteni kartonból különféle figurákat (állatfigurák, emberalakok, bohóc), és arra rávarrni gombokat , belefűzni zsinórokat, díszíteni gyöngyökkel.
Szemezgetés: Különféle dolgokat összekeverünk (gombok, bab, lencse, a gyerekek rajtra elkezdik szétválogatni, az nyer, aki hamarabb szétválogatja az elemeket.
Grafomotoros készség fejlesztése
Vonalkövetések kézzel, ujjakkal, eszközzel. Nagyon szeretik a gyerekek az útkeresőket. Kellemes játék a szaggatott vonalak átírása, rajzok kiegészítése hiányzó vonalak pótlásával. Ritmikus sorok írása, rajzolása.
Minta nyomán haladó ráírás, rárajzolás: Helyezzünk átlátszó papírt egy szép kép fölé, és próbálja a gyermek azt átrajzolni. Utána ki is színezheti.
A betűkkel is lehet játszadozni: Vastag spárgából, gyurmából megformázni a betűket. Fából, kartonból formázott betűket körülrajzolni papíron.
A Varázsbetű, mint komplex fejlesztő eszköz
Számítógépes programunk komplex fejlesztést biztosít a számolási, olvasási képességek javításán túl a grafomotoros fejlődéshez is. A billentyűzet és az egér használatakor fejlődik a kéz ujjainak finommozgása, ügyesedik a kézmozgás. Ha az eszközhasználat már jól megy, gyorsabbá válik a feladatvégzés, több sikerélményhez juthat a gyermek.
A kéz és a szem együttes tevékenysége közben kifejlődnek olyan képességek, melyek fontosak a célirányos mozgásokhoz. A szépírás, a vonalközben való tájékozódás, a szabályos betűalakítás a szem-kéz koordinált működése nélkül nem jöhet létre.
A Varázsbetű képességfejlesztő feladatai a kudarcok nélküli tanulást segítik elő, használatukkal szinte minden részképesség fejlődik, mely az iskolai tanulmányokhoz szükséges.
Játékötlet
Ha felragasztjuk kis kartonokra a vastag spárgából megformázott betűket, remek tapintó játékot is játszhatunk.
Készítsünk sok-sok betűformát, majd az egészet takarjuk le egy anyaggal, hogy ne lehessen látni! A gyermeknek be kell nyúlnia a terítő alá, és ki kell tapogatnia valamelyik betűt. Még mielőtt kihúzná, meg kell mondania, mi van a kezében. Lehet versenyezni, ki a legügyesebb, aki a legkevesebbet téveszti el, az a győztes."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése